Postaramy się opisać najczęściej występujące problemy techniczne, oraz sposoby ich rozwiązywania.
Trochę teorii na wstępie:
Na wstępie chciałbym doradzić Państwu przed podpisaniem umowy z dostawcą usług telewizyjnych, że wskazany jest kontakt: 881-606-150 w celu sprawdzenia możliwości technicznych czy w państwa lokalizacji odbiór platformy cyfrowej będzie możliwy – bez przeszkód, nie zakłócony i stabilny, na podstawie map Google lub Targeo wstępnie powiemy czy telewizja satelitarna będzie działać!
Należy pamiętać, że polscy nadawcy satelitarni korzystają ze sztucznych satelit umieszczonych na orbicie geostacjonarnej:
– HotBird 13 st. dł. wschodniej (Canal+/NC+, Polsat cyfrowy, TP Orange, Telewizja na kartę) programy są nadawane jako multiplex z tych samych transponderów w różnych systemach kodowania
– Astra 19 st. dł. wschodniej (Tv Trwam)
– Aby odbierać programy satelitarne z dwóch satelitów przy pomocy jednej anteny konieczne jest zastosowanie odpowiedniego konwertera monoblock lub dwóch single odsuniętych od siebie za pomocą odpowiedniego uchwytu z przełącznikiem diseq, uwaga nie wszystkie anteny się do tego nadają – warto wcześniej zapytać sprzedawcę czy będzie OK.
Proszę pamiętać aby można było poprawnie odbierać kanały satelitarne musimy mieć wolny od przeszkód kierunek południowy, okna, ściany, balkony, inne anteny np. sąsiadów muszą być tak położone aby antena widziała południe (obiór sygnału satelitarnego będzie również możliwy jeśli mieszkanie jest położone na południowy wschód i zachód pod warunkiem zastosowania odpowiednio długiego uchwytu antenowego) północny kierunek – całkowicie uniemożliwia odbiór kanałów satelitarnych!
Przy podejmowaniu decyzji o montażu instalacji antenowej w miejscu zadrzewionym w porze zimowej proszę nie zapomnieć że w okresie od wiosny do późnej jesieni mogą występować problemy w odbiorze sygnału, tak samo jeśli drzewo jest niskie to po jakimś czasie urośnie i może znacząco osłabić sygnał antenowy.
Z mojego doświadczenia mogę powiedzieć, że bardzo często bez zastanowienia, pochopnie ludzie podpisują umowę na 12 lub 24 miesiące bez rozeznania na jaki kierunek świata mają: okna, balkony, czy w bezpośrednim sąsiedztwie nie ma drzew czy innych wysokich budynków, które będą przeszkadzać – NAPRAWDĘ WARTO WCZEŚNIEJ TO SPRAWDZIĆ!
Często państwa mieszkania są po niewłaściwej stronie (np. północnej) co całkowicie uniemożliwia odbiór tv cyfrowej, zostają kłopoty z rozwiązaniem umowy (często trzeba pisać urzędowe pisma kontaktując się z prawnikiem), wysokie kary finansowe, stracony cenny czas, niepotrzebne nerwy … Aktualne przepisy prawa mówią że administrator budynku nie może zabraniać Państwu montażu anteny na dachu budynku w którym mieszkacie jeśli warunki za oknem czy balkonem to uniemożliwiają. Zatem jeśli ma miejsce taka sytuacja piszecie podanie o miejsce do instalacji Waszej anteny a nie o zgodę o jej założenie, jeśli to nie przynosi pozytywnego skutku można skierować sprawę do sądu. Można również spróbować dogadać się z sąsiadem mieszkającym nad nami lub z boku, jeśli mieszka powyżej przeszkody, jeśli wyrazi zgodę będziemy cieszyć się odbiorem tv, jeśli jest u niego już zamontowana antena z której korzysta można na nasz koszt wymienić konwerter np. na poczwórny lub ośmio wyjściowy, przeciągnąć przewody do naszego mieszkania.
Najczęstszymi problemami, z jakimi się spotykamy jest brak możliwości uruchomienia świeżo kupionego zestawu.
W Państwa dekoderze (dotyczy dekodera NC+) wskaźnik poziomu sygnału zwykle coś pokazuje (około 30 -50 %) ale nie ma tzw. jakości (0 %) czemu tak się dzieje ? siła sygnału wynika z szumów własnych konwertera LNB, aby uzyskać wskazania na pasku jakości należy ustawić antenę satelitarną na południe z kontem pochylenia (elewacja ok. 30 stopni wartość dla centralnej polski) i obracając ją po woli z prawa na lewa i odwrotnie, każdorazowo zmieniając kąt elewacji starać się złapać interesujący nas sygnał z satelity HotBird 13st. E, czynności należy przeprowadzać po woli ponieważ wskaźniki w dekoderach mają dużą bezwładność – na zmiany sygnałów reagują bardzo powoli.
W jaki sposób określić gdzie jest południe?
Można to oczywiście zrobić za pomocą map topograficznych, aplikacji Google-maps, kompasu, (rzadko kto go w tej chwili posiada), można zainstalować odpowiednią aplikację w smartfonie lub jeszcze prościej zobaczyć w słoneczny letni dzień o godzinie 12 w południe gdzie świeci słońce, można również podejrzeć jak mają zainstalowane anteny np. sąsiedzi. Wiedząc gdzie jest kierunek południowy warto zwrócić uwagę czy na drodze antena satelita nie ma przeszkód takich jak: drzew, budynków, innych anten, które mogą spowodować niski poziom sygnału lub całkowity brak możliwości odbioru.
Samodzielne sprawdzenie możliwości odbioru w danej lokalizacji:
Istnieje bezpłatna możliwość sprawdzenia dostępności sygnału satelitarnego w konkretnej lokalizacji za pomocą strony Satellite Direction Finder pod tym adresem: http://www.sat-direction.com
To bardzo proste i przydatne w obsłudze narzędzie jest w języku angielskim. Jak z niego korzystać: wpisujemy miejsce zamieszkania np. Łódź, następnie przesuwamy mapę w miejsce naszej lokalizacji tak aby krzyżyk (X) był po środku, u góry wybieramy satelitę z którego chcemy odbierać programy, zielona linia pokazuje nam kierunek w którym ustawiamy antenę satelitarną.
Przykładowe zdjęcia dla lokalizacji Łódź ul. Żeligowskiego i satelita Hot Bird 13 E:
Można skorzystać z wielu bezpłatnych aplikacji dla systemu Android na telefon lub tablet np. : satelitetdirector na poniższym filmie można zobaczyć w praktyce
Warto zdać sobie sprawę, że mikrofale rozchodzą się podobnie do światła, przedmioty, przeszkody pochłaniające energię spowodują znaczne obniżenie lub całkowity zanik sygnału. Gdy przed naszą anteną jest np. drzewo nie ma absolutnie znaczenia czy jest ono w odległości 1 metra czy 100 m – będzie negatywnie wpływać na poprawny odbiór kanałów, często może powodować całkowity brak odbioru, warto na to szczególnie zwrócić uwagę instalując antenę w okresie jesień – zima kiedy drzewa pozbawione są liści.
Jeśli spełniliśmy ww. warunki możemy przystąpić do znalezienia sygnału z satelity Hot Bird, powoli kręcimy anteną z prawa na lewo (wschód – zachód) każdorazowo zmieniając kąt elewacji (pochylenia anteny) co jeden stopień. Gdy udało się nam korygujemy kąt skręcenia konwertera LNB około 5 – 7 stopni (dla środkowej polski) od osi pionowej odwrotnie do ruchu wskazówek zegara mając widok na antenę od przodu, od konwertera, (oczywiście ustawiamy na maksimum jakości siła sygnału jest mniej ważna i bardzo rzadko wynosi 100%)
Taki sposób ustawienia nie jest oczywiście tak precyzyjny jak w przypadku przyrządów pomiarowych ale w około 70% wykonalny.
Praktyczne porady techniczne:
Po zakupie nowego zestawu satelitarnego należy od razu sprawdzić czy dostarczona czasza anteny satelitarnej nie jest zdeformowana – odkształcona, niestety często w skutek niewłaściwego transportu, magazynowania, czasza anteny dociera do odbiorcy w uszkodzonym stanie. W takim przypadku należy natychmiast zgłosić ten fakt operatorowi (z kim podpisaliśmy umowę)
Telefony kontaktowe polskich nadawców satelitarnych:
Polsat cyfrowy: 699 00 2222 # 222 127 222 # 801 08 08 08
Canal+/NC+: 22 22 00 000 # 22 310 47 47 # 801 044 944
TP. Orange S.A: 510 100 100
Aktualne częstotliwości kanałów podstawowych dla dekoderów platform cyfrowych sprzedawanych w Polsce:
NC+ i oferta na kartę:
11.449 GHz pol. H DVB S2 8PSK – (stare ustawienie)
11.508 GHz pol. V oraz 10.719 GHz pol. V DVB S2 8PSK (nowe aktualne)
Polsat cyfrowy: 12.188 GHz pol. V DVB S2 8PSK
Orange: 11.448 GHz pol. H DVB S2 8PSK
Minimalny poziom sygnału zapewniający poprawny odbiór programów nadawanych w HD MPG4 mod. 8PSK to MER 12.5dB.
Pytania i odpowiedzi podstawy:
Czy posiadając antenę od Polsatu cyfrowego (średnica 70cm) lub Wizji Tv (55cm) będzie można poprawnie odbierać wszystkie kanały dekoderem Canal+/NC+ wifi BOX+ ?
Tak można odbierać wszystkie kanały, sygnał zmierzony dokładnym przyrządem pomiarowym marki Promax Ranger zwykle na transponderze 11.449 GHz pokazuje wartości 12,8 – 13.3 dB MER przy bezchmurnym niebie lecz pasek jakości w dekoderze (w zależności od zastosowanego konwertera LNB) i egzemplarza dekodera w polu jakość sygnału ( Menu/Ustawienia/Diagnostyka) będzie pokazywać wartości od 30 – 50% , przy zastosowaniu anteny 80cm MER odpowiednio będzie od 14 – 15.8 dB co przełoży się na 55 – 80% wskazania w diagnostyce dekodera.
Nowe tunery – dekodery dostarczane przez NC+/Canal+ są dość wymagające jeśli chodzi o poziom jakości sygnału MER w stosunku do urządzeń dostarczanych przez Polsat cyfrowy lub Orange.
W terenie zadrzewionym nie jednokrotnie przy użyciu urządzeń Polsatu można było w stabilny sposób odbierać kanały HD przy wskazaniu paska jakości do połowy (kolor żółty) niestety dekodery NC+ już nie radziły sobie z takim sygnałem co najwyżej możliwy był odbiór programów nadawanych w SD. Moja rada – jeśli macie antenę po Polsacie cyfrowym lub Wizji Tv zmieńcie państwo antenę na 80 lub 90 cm aby nie mieć problemów z odbiorem przy pogorszonych warunkach pogodowych.
Czy podczas burzy należy wyłączyć telewizor i dekoder satelitarny?
Jeśli korzystacie z indywidualnej anteny satelitarnej, która została zamontowana na dachu budynku bezwzględnie zalecam na czas burzy wyłączyć dekoder, telewizor z gniazda zasilającego, wskazane jest wykręcić wtyczkę przewodu koncentrycznego łączącego dekoder z konwerterem znajdującym się przy antenie. Bardzo często szczególnie na wsiach burze sieją spustoszenie w instalacjach antenowych, wyładowania atmosferyczne trwale uszkadzają: konwertery, dekodery, telewizory i kina domowe – jednym słowem wszystkie urządzenia połączone ze sobą. Jeśli przez dłuższy czas nie będzie nas w domu lub prognoza pogody przewiduje występowanie burz proszę przynajmniej odłączyć urządzenia z sieci elektrycznej, piorun najczęściej zamyka obwód elektryczny właśnie przez instalację elektryczną siejąc spustoszenie.
Gdy w zamieszkiwanej nieruchomości wykonana została przez dewelopera profesjonalna instalacja oparta na multiswiczach, możemy być bezpieczni została ona z całą pewnością zaprojektowana i wykonana zgodnie z obowiązującymi wymaganiami dotyczącymi ochronie odgromowej, choć obfite opady deszczu i tak uniemożliwią prawidłowy odbiór programów …
Najczęściej spotykane problemy techniczne:
Całkowity brak odbioru – wskaźnik w menu dekodera pokazuje siłę sygnału lecz brak wskazań jakości:
– w nieprawidłowy sposób ustawiona jest antena satelitarna, na niewłaściwego satelitę (wskazany miernik z identyfikacją satelity)
– przeszkoda uniemożliwiająca odbiór:
– elewacja budynku (dotyczy mieszkań po stronie zachodniej i wschodniej)
– wymienić uchwyt na dłuższy jeśli jest to możliwe
– przesłonięcie anteny innym wyższym budynkiem w bliskiej odległości lub drzewem
– wybór innego miejsca wolnego od przeszkód np. dach, balkon sąsiada itp.
Brak możliwości odbioru w trakcie i po opadach mokrego śniegu (temperatura zbliżona do zera stopni)
Zjawisko jest jak najbardziej normalne nie pomoże zastosowanie nawet dużej 1.5 metrowej anteny, proszę ostrożnie oczyścić mechanicznie czaszę anteny i konwerter z mokrego śniegu za pomocą szczotki lub szmaty, proszę uważać aby nie uszkodzić mechanicznie anteny, uchwytu konwertera (tworzywo sztuczne), przewodu antenowego.
Brak odbioru w menu dekodera brak jakości i siły sygnału, dekoder był wcześniej sprawdzony u dystrybutora:
– uszkodzony przewód antenowy (przerwany lub zwarty)
– źle zamontowane wtyczki antenowe F-ki (przerwa lub zwarcie np. wiór z produkcji)
– uszkodzony konwerter LNB
Brak odbioru lub duże kłopoty z kanałami HD co może być przyczyną?
– nie dokładne ustawienie anteny
– przeszkoda w postaci drzewa
– zbyt mała lub odkształcona antena
– wadliwy konwerter LNB
Brak odbioru części kanałów wskaźnik dekodera w polu jakość pokazuje 0% a na pozostałych kanałach jest 80%:
– nie aktualna lista kanałów w dekoderze – aktualizacja listy kanałów lub wgranie nowszej wersji oprogramowania
– uszkodzony konwerter LNB (często nieprawidłowo działa jedno z wyjść w przypadku podwójnych twin)
– uszkodzony odbiornik (dekoder)
Całkowity „brak sygnału” – wskaźnik sygnał i jakość pokazują zero
– przerwany lub zwarty elektrycznie przewód antenowy
– sprawdzić jakość połączeń przy zwarciu może dojść do wyłączenia zasilania LNB w tunerze sprawdź w menu dekodera w skrajnych przypadkach uszkodzenie dekodera
– uszkodzony konwerter LNB
– uszkodzony przełącznik diseq
– uszkodzony odbiornik – dekoder – wymiana sprzętu
Słaby sygnał z anteny satelitarnej (siła i jakość) konwerter wymieniony, ustawianie na miernik, brak przeszkód
– typowe objawy dla zdeformowanej (odkształconej) czaszy anteny, niestety nie naprostujemy jej na przysłowiowym kolanie, nigdy już nie powróci do stanu pierwotnego – pozostaje tylko wymiana
– zardzewiała skorodowana czasza, pęcherze pod farbą
Po podłączeniu dekodera do odbiornika TV przewodem HDMI obraz jest i znika na zmianę
– uszkodzony odbiornik satelitarny (dekoder) – wymiana na nowy
– uszkodzony przewód HDMI charakterystyczne błędy cyfrowe na ekranie telewizora, czasami sam dźwięk bez obrazu
– aby uzyskać maksymalną możliwą jakość obrazu i dźwięku dekoder i telewizor muszą być ze sobą połączone za pośrednictwem przewodu HDMI połączenia przewodem SCARD- EURO złącze powodują że sygnał jest słabej jakości (SD) często występują odbicia a w głośniku tv występuje charakterystyczne warczenie ..
Dekoder Polsatu cyfrowego Sagem ESI 88 pokazuje na domyślnym kanale startowym transponder 12.188 GHz V brak sygnału – nie można nim złapać sygnału mimo prawidłowo ustawionej antenie
– po pierwszym października 2015 roku programy nadawane na tym transponderze są w jakości HD DVB-S2 8PSK dekoder posiada stare oprogramowanie, ten transponder 12.188 GHz ma domyślnie ustawiony standard DVB
– konieczna jest zmiana ustawień w menu dekodera ze standardu DVB-S na DVB-S2, uwaga wskaźnik sygnału ma bardzo dużą bezwładność
Dekoder NC+ WIFI Box+ Sagemcom DSIW74 pokazuje na domyślnym kanale startowym transponder 10.719 GHz V brak sygnału – nie można nim złapać sygnału mimo prawidłowo ustawionej antenie
– dekoder najczęściej dostarczony kurierem (zakup przez internet z dostawą kuriera) ma stare nie aktualne oprogramowanie, jego kanał domyślny (startowy) ma ustawiony standard DVB S, należy ściszyć odbiornik telewizyjny na minimum, wejść w MENU i zmienić (za pomocą przycisku + plus) na standard DVB S2 za pomocą strzałek w pilocie siła sygnału i jakość powinny być wskazywane a dekoder powinien znaleźć około 700 kanałów, może teraz nastąpić aktualizacja oprogramowania (trwa to około 30 minut) nie wolno w tym czasie wyłączać urządzenia z sieci zasilającej. Jeśli operacja nie powiedzie się można spróbować przywrócić ustawienia fabryczne i zacząć od początku, może pomóc wyłączenie z prądu, ewentualnie wymienić dekoder w punkcie sprzedaży.
Częściowy brak kanałów nadawanych w jakości HD np. TV4, TVN, TVN7, Polsat Play – często w dekoderach Polsatu
– bardzo częstym powodem jest nie prawidłowe ustawienie konta skręcenia konwertera LNB
– konieczna odpowiednia regulacja za pomocą dokładnego przyrządu pomiarowego podającego MER DVB-S2
– w skrajnych przypadkach wymiana konwertera LNB
Brak Polsatu cyfrowego oraz TVP Historia na dekoderach: NC+, Polsatu , Orange
Na początku grudnia (2016) nastąpiła zmiana parametrów nadawania kanałów Polsatu cyfrowego, przeszli w system DVB-S2 modulacja 8 PSK
– należy od nowa zaprogramować (wyszukać) kanały z poziomu menu (aktualizacja listy kanałów)
– czasami konieczne będzie przywrócenie w dekoderze ustawień fabrycznych
Po 1 października 2015 (zmiana sposobu nadawania z SD na HD) część kanałów nie działa, zaniki sygnału
– po przejściu na nadawanie w HD (modulacja 8PSK) nastąpiło znaczne obniżenie gęstości mocy za względu na szerokie zajmowane pasmo (40 MHz), konieczna może okazać się:
– wymiana anteny (koniecznie o średnicy min. 80 cm)
– konwertera LNB na markowy, jeśli zauważymy pęknięcia lub perforację osłony, którą sygnał dostaje się do środka
Bardzo niska jakość (2 – 10 %) , pasek świeci się w kolorze czerwonym (dotyczy N-boxa)
– w około 90 % przypadków uszkodzona jest głowica satelitarna – taki dekoder jest do wymiany
Zainstalowany zestaw platformy NC+ działał doskonale ale od wiosny zaczęły się problemy sygnał raz jest i nie:
– proszę sprawdzić czy na drodze antena satelita nie pojawiła się przeszkoda w postaci drzewa, które wypuściło liście
Jak dzwoni mi telefon komórkowy pojawiają się zaniki sygnału szczególnie na kanałach HD (TVN , TVP 1 i 2HD)
Problem często spotyka użytkowników telefonów komórkowych a także internetu LTE oddalonych w dużej odległości od stacji stacji bazowej BTS, telefon nadaje dużą, często maksymalną mocą (1,5 Wata) i zakłóca sygnał satelitarny w państwa instalacji ponieważ są to dokładnie te same częstotliwości.
– występują takie problemy jak mamy kabel antenowy niskiej jakości, o słabym ekranowaniu o znacznej długości
– konwerter LNB ma nie dostatecznie wysoki poziom sygnału na wyjściu – wymienić konwerter
– w skrajnych przypadkach jeśli posiadamy bardzo długi przewód antenowy można zastosować wzmacniacz 950 – 2150 MHz instalujemy go bezpośrednio przy wyjściu sygnału z konwertera LNB nigdy przy dekoderze
– jeśli w bliskim sąsiedztwie dekodera lub instalacji antenowej znajduje się uruchomiony modem lub router LTE może to powodować dokładnie takie same objawy, doraźnie podczas oglądania tv można wyłączyć urządzenie LTE
Nie działają tylko kanały satelitarne grupy (TVN, TVN24, TV style, TVN Turbo ..) nadawane na transponderze 11.508 GHz V
– jak wyżej jeśli macie państwo internet komórkowy to sygnał z modemu może powodować brak możliwości odbioru właśnie tych kanałów
– należy przenieść urządzenie, które jest źródłem zakłóceń możliwie jak najdalej od dekodera lub przewodu antenowego
– zastosować konwerter LNB o większym wzmocnieniu (> 60 dB) oraz poziomie wyjściowym lub zastosować wzmacniacz antenowy, włączony w pobliżu źródła sygnału
– zmienić przewód antenowy na dobrze ekranowany z gęstym podwójnym oplotem
Nie działają tylko kanały satelitarne grupy (Canal+ Discovery, TVP HD, AMC Polska N Sport) nadawane na transponderze 11.449 GHz H
– wada technologiczna konwertera satelitarnego, dotyczy to szczególnie konwerterów podwójnych, poczwórnych, często dotyczy to konwerterów firmy Sharp (różnica częstotliwości lokalnych oscylatorów 10.6 GHz – 9.75 GHz daje 0,85 GHz co powielone razy dwa jaje dokładnie 1,7 GHz co jest częstotliwością pośrednią 11.5 GHz, transpondera 11.449 GHz skutkuje to nakładaniem się sygnału zakłócającego i w efekcie brak odbioru kanałów)
– wymiana konwertera na inny najlepiej innego producenta np. inverto
Nie działają wszystkie kanały nadawane w polaryzacji poziomej napięcie zasilania LNB 18V (pasmo dolne i górne)
– duży spadek napięcia na przewodzie antenowym spowodowany zwiększonym oporem elektrycznym (często po dostaniu się do niego wody) napięcie doprowadzone do konwertera LNB jest za niskie (poniżej 17 V) aby przełączyć na polaryzację poziomą (18 V)
– uszkodzony konwerter LNB
– uszkodzony dekoder (podaje zbyt niskie napięcie na gnieździe antenowym)
Posiadam zestaw Polsatu z multiroomem jak mąż ogląda mecz w drugim pokoju nie działa mi TVN
– uszkodzony konwerter LNB – wyjścia sygnałów w sprawnym LNB są całkowicie od siebie nie zależne
Dekoder nie działa jest pod nim woda (często po długotrwałych opadach deszczu) problem sezonowy jesień – wiosna
– przewód antenowy popękał lub został przetarty i został mechanicznie uszkodzony, w środku jest polietylen spieniony, który zachowuje się jak gąbka, taki przewód jest bezwzględnie tylko do wymiany nie uda się go wysuszyć, aby odzyskał swoje parametry
– proszę niezwłocznie wyłączyć dekoder z prądu oraz kabel z anteny satelitarnej, następnie od konwertera
Posiadam dekoder z nagrywarką HDD (twardym dyskiem) czy mogę „zgrać- przesłać” zapisane programy na komputer?
– niestety nagrania audiowizualne zapisane na dysku HDD na dekoderach dedykowanych (Canal+/NC+, Polsat, Orange) są zaszyfrowane jest to związane z ochroną praw autorskich
– jeśli chcielibyście państwo rejestrować sobie ulubione programy i w bez stratny sposób przesyłać je na komputer PC proponuję zakup odbiornika nie dedykowanego np. marki: Ferguson, VU+, Dreambox, Opticum, Humax, Openbox itp.
Aby jednoznacznie ustalić przyczynę występujących problemów z odbiorem konieczne jest wezwanie montera, który przy pomocy odpowiednich przyrządów wykona fachowe pomiary, w szybki sposób zlokalizuje uszkodzenie, zaproponuje sposoby rozwiązania problemu.
Nie daj się zwieść przypadkowym osobom udających monterów anten po których naprawiamy instalacje
Można to oczywiście zrobić umawiając się z nami na wizytę do której zachęcamy
8.00 – 22.30881-606-150
E-mail: antena.serwis@gmail.com
Masz zastrzeżenia do tej strony? chcesz podzielić się swoimi uwagami napisz poniżej swój komentarz:
Powyzszy wpis bardzo mi sie podoba. Oby wiecej tego typu rzeczy 🙂